foto midden
Iphone 6-11-13 036
Auto Airco Wilp
geen prijsvechter
maar vakspecialist
Welkom Particulier Bedrijven Onderdelen Prijzen Werking Tips Nieuws Contact
Vind uw onderdeel


op kenteken:
 

op artikelnummer:
 

op OEM nummer:
 

op auto:


Werking

De werkwijze van een airco-installatie
voorbeeld werking

De airconditioning van de auto is een samenspel tussen verwarming en een circulatie van koudemiddel. Dit maakt het mogelijk de gewenste temperaturen aan te houden, volledig onafhankelijk van de weersomstandigheden. Daardoor is een airconditioning erg belangrijk voor de veiligheid en het rijcomfort.

De koudemiddelcirculatie

De onderlinge componenten van de koudemiddelcirculatie zijn door slangen met elkaar verbonden en vormen een gesloten systeem. In het systeem circuleert, aangedreven door een compressor het koudemiddel. De kringloop wordt in twee segmenten opgedeeld: het deel tussen de compressor en het expansieventiel wordt hogedrukzijde (geel/rood) genoemd.
Tussen het expansieventiel en de compressor spreken we van een lagedrukzijd (blauw). In de compressor wordt het gasvormige koudemiddel samengeperst(hoge temperatuur). Het wordt onder hoge druk door de condensor geperst, waar het koudemiddel wordt afgekoeld. De droger het volgende station scheidt verontreinigingen en vocht van het nu vloeibare koude-middel. Vanaf de droger gaat het verder naar het expansieventiel. Voor het ventiel wordt een gelijkmatige druk opgebouwd,
waarna deze na het ventiel door volumevergroting kan ontspannen. De ontspanning vindt plaats in de verdamper.
Doordat het vloeibare koudemiddel de warmte in het interieur opneemt, wordt het koudemiddel gasvormig. (koude lucht).
De verdamper werkt tegenovergesteld aan de condensor. Daardoor de kachelventilator langs de verdamper blaast, kan deze het interieur van koude lucht voorzien. Daarna gaat het gasvormige koudemiddel terug naar de compressor en begint de kringloop van voren af aan.


Werkingseigenschappen

Een ingeschakeld airconditioningssysteem heeft een aantal voor de bestuurder waarneembare eigenschappen.
Het eerste dat de bestuurder merkt is een klik. Dit is het inschakelen van de magneetkoppeling op de compressor. De motor drijft de compressor alleen aan via deze magneetkoppeling, echter alleen wanneer de airco ingeschakeld is.

Dit in en uitschakelen kan ook door het elektronisch regelsysteem gedaan worden. Wanneer de temperatuur van de verdamper te laag wordt of wanneer de druk in het systeem te hoog oploopt schakelt de compressor uit. Dit is onder bepaalde rijomstandigheden duidelijk hoorbaar en heel normaal. Tijdens het rijden met lage of constante snelheid is dit in en uitschakelen vaak voelbaar. Het lijkt soms net of de motor inhoudt. Ook dir verschijnsel is heel normaal.
Auto Airco Wilp • Weerdseweg 7 7384 CJ Wilp • 0571-262250 • info@autoaircowilp.nl