foto midden
Iphone 6-11-13 036
Auto Airco Wilp
geen prijsvechter
maar vakspecialist
Welkom Particulier Bedrijven Onderdelen Prijzen Werking Tips Nieuws Contact
Vind uw onderdeel


op kenteken:
 

op artikelnummer:
 

op OEM nummer:
 

op auto:


Nieuws

2 november 2015

Mercedes over op CO2-airco

Een hete discussie over koudemiddel in airco’s hield de gemoederen vijf jaar geleden flink bezig. Er moest een ander koudemiddel komen, zou dat R1234yf worden, of R744 met nieuwe installaties? Mercedes-Benz en Volkswagen wilden liever dat laatste, CO2-airco. Maar het kwam er niet echt van. Vanaf 2017 wel, bij sommige Mercedessen. Toch nog een omwenteling in airco’s?

Mercedes over op CO2-airco
Nog steeds heeft Mercedes-Benz geen vertrouwen in koudemiddel R1234yf, maar ze kunnen er nog niet helemaal omheen. S-Class with the CO2-based air conditioning system in the aeroacoustic wind tunnel in Sindelfingen, Germany
Hoe was het ook weer, vanaf 2011 mochten nieuw verschijnende autotypes geen airco meer hebben met het vertrouwde R134a koudemiddel. Dat geeft teveel broeikaseffect als het vrijkomt, zoals bij aansluiten van aircoservice apparaten. Of doordat airco’s altijd wel iets lekken.

Vervolgens, en nu komt het, mag vanaf 2017 geen enkele nieuw verkochte auto meer R134a airco hebben. Mercedes-Benz maakt nu al bekend hoe ze dat gaan aanpakken.

Heel andere installatie, of niet?
Met het jaar 2011 in zicht begon de discussie, wat wordt het alternatief? Dat waren er praktisch gezien twee. Koudemiddel R1234yf lijkt veel op R134a, maar dan zonder groot broeikaseffect. Nog minder broeikaseffect biedt R744, kooldioxide.

Ook daarmee kun je goede airco’s bouwen, alleen werken die op veel hogere druk. Er is een andere installatie nodig, waar R1234yf geen grote wijzigingen in airco’s vereist. Makkelijker en goedkoper dus, al is het koudemiddel een stuk duurder dan R134a.

21 januari 2014

Europese Commissie: koudemiddel is veilig

Volgens het door de Europese Commissie ingeschakelde Joint Research Centre (JRC) zitten er geen onaanvaardbare veiligheidsrisico's aan het gebruik van HFO-1234yf als koudemiddel in autoairco's. Aanvullend onderzoek zoals de Duitse RDW (Kraftfahrt-Bundesamt KBA) eerder adviseerde is volgens het JRC ook niet nodig.(bron AMT)

EU klaagt Duitsland aan om koudemiddel

Eurocommissaris van industrie Antonio Tajani start deze donderdag een procedure tegen de Duitse regering. Volgens Tajani houdt Duitsland zich niet aan de Europese milieuregels door toe te staan dat autofabrikanten R134a blijven gebruiken in airco-installaties.

Tajani dreigde al meerdere keren met maatregelen tegen de Duitse regering vanwege het koudemiddel, maar verder dan dreigementen kwam het niet. De Duitse krant Handelsblatt meldt nu op basis van bronnen binnen de EC dat de commissaris het dit keer echt meent.


De EC beschuldigt de Duitse autoriteiten er van voertuigen met een nieuwe typegoedkeuring die illegaal zijn gevuld met het oude koudemiddel te gedogen. Duitsland zou hiermee handelen in strijd met klimaatafspraken in de EU.

Deze zomer schakelde de Europese Commissie zijn Joint Research Centre (JRC) in om uitsluitsel te krijgen over het brandgevaar van HFO-1234yf. Volgens de voorlopige rapportage van het JRC zijn er geen uitzonderlijke risico's verbonden aan het gebruik van HFO-1234yf als koudemiddel in mobiele airco's.(bron AMT)

26 april 2013

Auto Airco Wilp vult eerste auto met HFO-1234yf

Auto Airco Wilp was als aircospecialist het eerste bedrijf in Nederland die in het bezit was van een HFO-1234yf  Service station.

1 juni 2012

Eerste auto met het nieuwe koudemiddel!

In de eerste week van 2012 is dan toch de eerste auto met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf in Nederland gesignaleerd, de nieuwe Subaru XV.

Waarom eigenlijk dit nieuwe koudemiddel?

De zogenaamde "F-gassen" regelgeving van de EU geeft aan, dat er in auto- airconditioners geen koudemiddel meer gebruikt mag worden met een "broeikas effect" (GWP) van meer dan 150. R-134a, het gebruikelijke koudemiddel heeft een GWP van maar liefst 1340!

HFO-1234yf heeft een GWP van 4, een grote verbetering dus.

Na veel onderzoek is er uiteindelijk door de auto-industrie voor gekozen om een nieuw koudemiddel HFO-1234yf te gaan toepassen. Dit zou al voor alle modellen sinds 01-01-2011 gelden; maar door logistieke en productie- problemen is dit allemaal wat later op gang gekomen.

Inmiddels zijn er al meerdere nieuwe modellen van verschillende merken met dit nieuwe koudemiddel.De Duitse autofabrikanten zijn nog altijd terughoudend om het nieuwe koudemiddel in hun auto's te gaan gebruiken.

Ruil-Revisie compressors
imagesQRKRRYWK
imagesZNQ9WZF9
images306WER4S
naamloos12
De compressor is een belangrijk deel van de aircoinstallatie, want die verzorgt het transport van het koudemiddel.
De compressor is dan ook het duurste onderdeel van het systeem. Storingen die vaak voorkomen zijn: defect lager van de poelie, onderbreking of sluiting in de magneetspoel, lekkage via asafdichting en lekkage via de compressorbehuizing.
Daar deze storingen regelmatig voorkomen en de compressors vaak erg duur zijn, is reparatie een betaalbare optie.
Wij hebben van alle gangbare compressors lagers, spoelen, asafdichtingen en behuizingssets in voorraad.
Tevens kunnen wij voor u de compressor testen op lekkage en goede werking en (indien nodig) de lekkage verhelpen. Nieuw in ons programma is een ruil-revisie compressor met garantie, waarvan wij de meest gangbare op voorraad hebben en waarvan de prijzen op deze site staan.
Auto Airco Wilp • Weerdseweg 7 7384 CJ Wilp • 0571-262250 • info@autoaircowilp.nl