info@autoaircowilp.nl 0571 - 262250

Werking

De werkwijze van een airco-installatie

De airconditioning van de auto is een samenspel tussen verwarming en een circulatie van koudemiddel. Dit maakt het mogelijk de gewenste temperaturen aan te houden, volledig onafhankelijk van de weersomstandigheden. Daardoor is een airconditioning erg belangrijk voor de veiligheid en het rijcomfort.

De koudemiddelcirculatie

De onderlinge componenten van de koudemiddelcirculatie zijn door slangen met elkaar verbonden en vormen een gesloten systeem. In het systeem circuleert, aangedreven door een compressor, het koudemiddel. De kringloop wordt in twee segmenten opgedeeld: het deel tussen de compressor en het expansieventiel wordt hogedrukzijde (geel/rood) genoemd.

Tussen het expansieventiel en de compressor spreken we van een lagedrukzijde (blauw). In de compressor wordt het gasvormige koudemiddel samengeperst(hoge temperatuur). Het wordt onder hoge druk door de condensor geperst, waar het koudemiddel wordt afgekoeld. De droger, het volgende station, scheidt verontreinigingen en vocht van het nu vloeibare koudemiddel. Vanaf de droger gaat het verder naar het expansieventiel. Voor het ventiel wordt een gelijkmatige druk opgebouwd, waarna deze na het ventiel door volumevergroting kan ontspannen. De ontspanning vindt plaats in de verdamper.

Doordat het vloeibare koudemiddel de warmte in het interieur opneemt, wordt het koudemiddel gasvormig. (koude lucht).

De verdamper werkt tegenovergesteld aan de condensor. Daar door de kachelventilator lucht langs de verdamper blaast, kan deze het interieur van koude lucht voorzien. Daarna gaat het gasvormige koudemiddel terug naar de compressor en begint de kringloop van voren af aan.

Werkingseigenschappen

Een ingeschakeld airconditioningssysteem heeft een aantal voor de bestuurder waarneembare eigenschappen.

Het eerste dat de bestuurder merkt is een klik. Dit is het inschakelen van de magneetkoppeling op de compressor. De motor drijft de compressor alleen aan via deze magneetkoppeling, echter alleen wanneer de airco ingeschakeld is.

Dit in- en uitschakelen kan ook door het elektronisch regelsysteem gedaan worden. Wanneer de temperatuur van de verdamper te laag wordt of wanneer de druk in het systeem te hoog oploopt schakelt de compressor uit. Dit is onder bepaalde rijomstandigheden duidelijk hoorbaar en heel normaal. Tijdens het rijden met lage of constante snelheid is dit in en uitschakelen vaak voelbaar. Het lijkt soms net of de motor inhoudt. Ook dit verschijnsel is heel normaal. 

Afspraak maken

Direct een afspraak maken? Neem dan contact met ons op!

Maak hier een afspraak